Od pogańskiego Samhain do chrześcijańskiego Święta Zmarłych
„Na świecie jeszcze, lecz już nie dla świata!
Cóż to za człowiek? – Umarły.”
A. Mickiewicz - Dziady
Święta obchodzone
niemal na całym świecie w dniach 31 października i 1-2 listopada łączy wspólny
rodowód. Niestety często zapominamy o tym, co w ogóle obchodzimy i dlaczego.
Święta przychodzą i odchodzą pozostawiając nas nie tylko obojętnymi, ale i z
wielką niewiedzą. A tymczasem proszę mi wierzyć, jak bardzo fascynująca jest
podróż przez historię poszczególnych świąt – w tym wypadku (uogólniając) Święta
Zmarłych. Jak zwykle u źródeł leżą wierzenia pogańskie, to w nich należy szukać
powodu, dla którego aż do dzisiaj, choć pod inną postacią, pozostały szczególne
dni poświęcone zmarłym.
Celtycki koniec lata
Wszystko zaczyna się
u Celtów, którzy swoje cztery wielkie święta obchodzili w czasie przesileń i na
przełomie pór roku. Będą to: Imbolc (1 lutego), Beltane (noc z 30 kwietnia na 1
maja), Lughnasadh (noc z 31 lipca na 1 sierpnia) i Samhain. To ostatnie uważane
jest za najważniejsze święto celtyckie, obchodzone w nocy z 31 października na
1 listopada. Nazwa oznacza koniec lata (sam e fuin) – zakończenie żniw i
początek jesieni. Ponieważ to okres, w którym dominuje szarość, a wieczory
stają się długie i ciemne, wierzono, że tej nocy dusze zmarłych (a także tych,
którzy się jeszcze nie narodzili) zstępują na ziemię, aby zamieszkać w ciałach
żyjących. Był to okres, w którym zacierała się granica pomiędzy dwoma światami
– ziemskim i pozaziemskim. Zwyczaj nakazywał zatem gasić wszelkie ogniska i
przywdziewać podarte szaty, żeby odpędzić duchy od swoich domostw i ciał. Następnie
zaś rozpalano nowy ogień, symbol nowego życia, wyprawiano ucztę ofiarną, przed
domy wystawiano jedzenie dla zmarłych.
Właśnie to święto,
jak każdy zapewne słyszał, dało początek popularnemu dziś Halloween. Samhain i
inne pogańskie obrzędy zaczęły zanikać oczywiście pod wpływem chrześcijaństwa.
Jak to było?
Pamięć o męczennikach
W roku 610 papież
Bonifacy IV otrzymał od cesarza Panteon, gdzie rozstawiono relikwie związane z
męczennikami i świętymi. Tak też 13 maja stał się dniem czczenia wszelkich męczenników,
znanych i nieznanych świętych. W 834 roku papież Grzegorz IV ustanowił to
święto dla całego kościoła i przeniósł je na 1 listopada (z przyczyn czysto
ekonomicznych). Przyjęła się nazwa - Wszystkich Świętych (łac. festum omnium
sanctorum). W czasach PRL-u usiłowano zmienić całe święto w bardziej świeckie,
stąd spopularyzowane określenie na 1 listopada – Święto Zmarłych.
Wigilia Wszystkich Świętych
Tak też pogańskie
Samhain przekształciło się w All Hallows' Eve – Wigilia Wszystkich Świętych i
pod tą postacią przetrwało do czasów obecnych. Oczywiście wciąż uważa się je za
pogańskie, niestety również za satanistyczne (bo cześć oddawaną bliskim zmarłym
przekształcono w czczenie demonicznych potworków; dziś głównie wytworów kultury
masowej). Halloween uznaje się za typowo amerykańskie święto, choć swój rodowód
ma w kulturze anglosaskiej, ponieważ właśnie Ameryka je skomercjalizowała.
Dzisiejsze Halloween nie posiada
pierwotnego znaczenia, odbywa się na zasadzie dobrej zabawy, przebieraniu za
upiory, wiedźmy i wampiry. Tymczasem wszystkie te współczesne tradycje wciąż
odpowiadają w jakiś sposób tradycjom pogańskim – podczas Samhain ludzie
przebierali się, albo malowali twarze na czarno, aby nie zostać rozpoznanymi
przez duchy, żebracy snuli się od domu do domu, rozdawano im owoce, chleb. Podobna,
jak nie identyczna tradycja wywodzi się również ze słowiańskiego święta
Dziadów.
„Ciemno wszędzie, głucho wszędzie…”
Obchody Dziadów na
ziemiach słowiańskich dzieli się na dwie uroczystości, wedle faz księżyca –
wiosenne 2 maja oraz jesienne w nocy z 31 października na 1 listopada. To
drugie nazywane było Nocą Zaduszkową. Podobnie jak podczas Samhain w tę noc
dusze zmarłych mogły zstąpić z zaświatów i odwiedzić swoje rodziny. Rozpalano
zatem ogniska, wskazujące im drogę do domu (dzisiejsze znicze), goszczono ich
obficie miodem i kaszą, aby zapewnić sobie przychylność i pomóc duszom odnaleźć
spokój w zaświatach. W drewnie rzeźbiono maski – twarze zmarłych, zwane „karaboszki”
– stąd dzisiejsze halloween’owe dynie. Żebraków wspierano jałmużną, żeby
wspominali zbłąkane dusze.
Jak wiemy z „Dziadów”
Mickiewicza obrzędy odprawiano w starych kaplicach, cmentarzyskach, nawet
opuszczonych chatach – po prostu miejscach związanych z dawnymi ośrodkami kultu
(wzgórza, wzniesienia itp.). Dlaczego natomiast nasz wieszcz pisał o czyśćcu i
potrzebie zbawienia zbłąkanych dusz? Wynika to już z tradycji chrześcijańskiej,
która chcąc zastąpić jakoś pogańskie dziady, wprowadziła Zaduszki. Dzień, w
którym należy wspominać zmarłych, modlić się za nich oraz za dusze, które
jeszcze mogą przebywać w czyśćcu.
Modlitwy za dusze
Zaduszki zostały
wprowadzone przez św. Odilona, opada klasztoru benedyktyńskiego w Cluny, we
Francji w roku 998. O ile rzymskokatolickie Święto Wszystkich Świętych (1
listopada) miało na uwadze męczenników, o tyle Dzień Zaduszny (Dzień Zmarłych;
2 listopada) został poświęcony wszystkim innym, którzy odeszli z tego świata.
Równocześnie zastępował pogańskie święta. Dzisiaj, jak wiadomo, obydwa te
święta obchodzi się 1 listopada i właściwie zatarła się różnica pomiędzy nimi –
to po prostu Święto Zmarłych.
Radosne święta
Podobnego scalenia
innego święta dokonano w Meksyku i Ameryce Centralnej. Tam, wraz z tradycjami
Azteckimi, rozwijał się kult zmarłych i życia pozagrobowego. Obchodzono „Día de
los Muertos” (Dzień Zmarłych) przez cały sierpień, czyli w kalendarzu Azteków Tlaxochimaco
– narodziny kwiatów. Był to festiwal na cześć bogini Mictecacíhuatl, „Królowej
Śmierci”, żony władcy krainy umarłych w mitologii Azteckiej – Mictlantecuhtlia.
Jak już sama nazwa wskazuje, festiwal miał radosny charakter. Ucztowano i
cieszono się z tego, że dusze zmarłych nadal „żyją” pośród nich.
W XVI hiszpańscy
konkwistadorzy doprowadzili do przeniesienia święta na 1-2 listopada, z uwagi
na zbieżność z chrześcijańskimi świętami poświęconymi zmarłym. Dzięki temu
chrześcijaństwo „połknęło” pogańskie kulty. Dzień Zmarłych jednak nadal
funkcjonował, rozprzestrzeniając się wraz ze swoim pozytywnym wydźwiękiem na
USA. Groby bliskich dekorowano pięknymi kwiatami, pieczono słodki „chleb
zmarłych” w kształcie bułeczek – czaszek, robiono czaszki z cukru i ołtarzyki
dla zmarłych, gdzie ustawiano na przykład tequile. Lecz z czasem wiele osób
zrezygnowało z owego święta na rzecz popularniejszego Halloween. Być może to dzięki
Día de los Muertos, dzisiejsze Halloween ma groteskowe zabarwienie i
entuzjastyczny (przynajmniej w dzieciach i młodzieży) rozgłos.
Trochę innych tradycji
Warto wspomnieć też o
krajach prawosławnych, w których nie obchodzi się Wszystkich Świętych.
Przykładowo w Bułgarii 3 listopada odbywają się tzw. Zaduszki Archanielskie.
Przede wszystkim Bułgarzy oddają cześć poległym ku chwale ojczyzny, na których
grobach składają wieńce. Zaś na cmentarze, gdzie leżą ich bliscy przynoszą
czerwone wino, symbolizujące krew Chrystusa. Polewają nim groby i zapalają na
nich świece (symbol wiary). Istnieje również tradycja przynoszenia pszenicy
(symbol zmartwychwstania) z cynamonem i orzechami, ugotowanej według
specjalnego przepisu.
W Ekwadorze również
przynosi się zmarłym ulubione potrawy, a potem zasiada przy stole wraz z całą
rodziną. Ekwadorczycy jedzą tradycyjny chleb guagua w kształcie dziecka i piją colada
morada – napój z… fioletowej kukurydzy, jeżyn i innych owoców.
Filipińczycy 1
listopada mogą biesiadować przy grobach nawet i całą noc. Wciąż zdarza się, że
dzieci chodzą od domu do domu, śpiewając pieśni.
Natomiast we Francji w La Toussaint obowiązuje
tradycja podobna polskiej, z wyjątkiem tego, że nie zapala się zniczy na
grobach. Pomniki wielkich osobistości są odwiedzane tłumnie – na przykład całe
rzesze młodzieży zbiera się nad grobem Jima Morrisona, aby wspólnie śpiewać
jego utwory i wspominać tą niesamowitą postać.
Każdego na pewno
zaciekawią odpowiedniki naszego Święta Zmarłych na Wschodzie, tak różnym od nas
kulturowo, religijnie i społecznie…
Japonia i Chiny
Japońską uroczystością
ku czci zmarłych jest O-bon, obchodzone w okolicach 13-16 sierpnia. Tradycja
wywodzi się z Indii - w sanskrycie ullambana, urabon oznacza „powieszenie głową
w dół”. Wiąże się to z historią o jednym z uczniów Buddy, który zobaczył swoją
matkę w świecie duchów, powieszoną głową w dół, aby odpokutowała swoje
„grzechy”. Uczeń, aby skrócić cierpienia matki ofiarował mnichom w jej imieniu
żywność i napoje.
Według wierzeń, nie
tak odległych od naszych pogańskich, w czasie O-bon duchy przodków odwiedzają
swoich krewnych. Na progach domu na powitanie zmarłych zapala się latarnie – mukaebi,
wskazujące im drogę. Podobnie, jak w Meksyku, robione są domowe ołtarzyki z
ulubionymi potrawami i przedmiotami zmarłego. Na pożegnanie, w ostatnim dniu
święta, na wodę wypuszcza się lampiony, mające odprowadzić dusze do ich krainy.
Aby odpędzić nieproszone, złe duchy, japończycy tańczą Bon-odori – „taniec dla
duchów zmarłych”. Podczas końcowej ceremonii rozpalane są ogromne ogniska na
pięciu wzgórzach otaczających miasto. Ogniska przybierają formę chińskiego
znaku dai, co oznacza wielki. To musi być zapierający dech w piersiach widok.
W Chinach panuje
folklorystyczne przekonanie, że zmarli odczuwają potrzeby żyjących i mają wpływ
na ich powodzenie. Dlatego też bliscy zmarłych starają się zapewnić im dobre
warunki w życiu pozagrobowym. Dla chińczyków odpowiednia jest każda chwila na
oddanie czci zmarłym, na przykład przed jakimś ważnym wydarzeniem.
Jednakże istnieją
trzy wielkie święta poświęcone przodkom.
Piętnastego dnia w Miesiącu
Duchów, który przypada na końcówkę lata początek jesieni, odbywa się Święto
Duchów. Przez cały Miesiąc dusze zmarłych odwiedzają domy swoich rodzin. Odprawiane
są rytuały, zmniejszające cierpienia zbłąkanych dusz, składane zostają ofiary w
postaci jedzenia, pieniędzy, złota, palone są kadzidełka. W wieczór Święta
Duchów, odprawiane zostają modły przez buddyjskich mnichów, a pod koniec
miesiąca wypuszczane zostają na wodę papierowe łódeczki z lampionami
(japończycy właśnie z Chin przejęli ową tradycję).
Kolejnym ważnym
chińskim świętem jest „Święto Dwóch Dziewiątek”, czyli Chung Yueng. To
dziewiąty dzień, dziewiątego miesiąca kalendarzowego Chin. Według wierzeń dwie
dziewiątki mają w sobie zbyt dużo yang, czyli energii i witalności, co czyni je
niebezpiecznymi. Zatem chińczycy spotykają się na cmentarzach, popijają wino
chryzantemowe lub herbatę z chryzantem, co ma odganiać złe uroki, przynoszą
kwiatki i koszyki z owocami.
Ostatnie, a raczej
pierwsze święto na cześć zmarłych to Qingming (Qingmingjie – Święto Jasne i
Czyste), ponieważ wypada na wiosnę, kiedy wszystko rodzi się do życia. To czas
odrodzenia. W związku z tym najważniejsze jest uprzątnięcie grobów swoich
przodków, zapalenie kadzidełek. Palone są także papierowe pieniądze polane
winem. Najstarszy członek rodziny ma zaś podpalić świeczki. Zdarza się nawet…
odpalanie petard i wyprawianie „przyjęć” przy grobach.
Różnorodność
kulturowa nie rzuca się aż tak w oczy, kiedy chodzi o pamięć o zmarłych, pomimo
tego, że jedni biesiadują na cmentarzach, inni w milczeniu kontemplują pojęcie
śmierci... Kult przodków obecny jest niemalże w każdej religii i kulturze, bo po prostu o zmarłych zapomnieć się nie da. Lecz
to, w jaki sposób będziemy o nich pamiętali, mimo wszystko zależy tylko i
wyłącznie od nas samych.
__________________________________________________________________________
Źródła z jakich korzystałam:
http://bacon.umcs.lublin.pl/~knowacki/strona5.html
http://jaro-prawdajedyna.blogspot.com/2010/10/geneza-i-pochodzenie-swieta-zmarych.html
http://podroze.gazeta.pl/podroze/1,114158,8583825,Swieto_Zmarlych_na_swiecie__Jak_wyglada_w_innych_krajach_,,ga.html
http://singlenomad.bloog.pl/id,330532449,title,Swieto-Zmarlych-w-Chinach,index.html?smoybbtticaid=611955
http://www.shahrukh.fora.pl/indie,25/swieto-diwali,474.html
http://stacjaczestochowa.info/kultura/?action=article_show&idArticle=38
Dziady A. Mickiewicza
Słownik mitów świata - Arthur Cotterell
+ wszechstronna wikipedia
Komentarze
Prześlij komentarz
Podzielcie się ze mną swoimi przemyśleniami lub uwagami, zapraszam :)